گروه بین‌الملل: نمایندگان تشکیلات خودگردان فلسطین و دولت رژیم صهیونیستی امروز برای بررسی دستور کار مذاکرات مستقیمی که قرار است در ضیافت شام فردا شب در واشنگتن آغاز شود، به آمریکا می‌روند

محمود عباس

اما سخنان و موضع‌گیری‌هایی که در این ساعات باقیمانده تا آغاز نشست سران شنیده می‌شود، نشان از ادامه تهدیدهای رژیم صهیونیستی و تردیدهای مقامات دولت خودگردان فلسطین دارد. به همین دلیل است که همه تحلیل‌ها بر بدبینی به نتیجه این مذاکرات تاکید می‌کند.

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین دیروز هشدار داد که درصورت ادامه شهرک‌سازی صهیونیست‌ها در کرانه باختری و بیت‌المقدس، مذاکرات شکست خواهد خورد. محمود عباس که پیش از این هم تاکید کرده‌بود، با ادامه شهرک‌سازی‌ها مذاکرات را ترک می‌کند، دیروز در سخنرانی تلویزیونی گفت: من به تمامی گروه‌های بین‌المللی از جمله آمریکا که ناظر مذاکرات است اعلام می‌کنم که دولت اسرائیل درصورت ادامه گسترش شهرک‌سازی‌‌ها در اراضی اشغالی سال 1967 فلسطین تنها مسئول تهدید مذاکرات به نابودی و شکست مذاکرات مستقیم خواهد بود.

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین تاکید کرد: این مذاکرات درخصوص بررسی مسائل وضعیت نهایی از جمله بیت‌المقدس، آوارگان، مرزها، شهرک‌ها، امنیت، آب‌ها و آزادی اسرا خواهد بود و ما در این مذاکرات هرگز وارد بیراهه‌ها نخواهیم شد و نمی‌پذیریم که مذاکرات به مسائل حاشیه‌ای کشیده شود تا ما را از مسیر مذاکرات درخصوص مسائل ریشه‌ای و دستیابی به راه‌حل‌هایی که براساس قوانین بین‌المللی است، منحرف کند.

اظهارات محمود عباس در واکنش به اظهارات بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بود که اساس مذاکرات را مبتنی بر به رسمیت شناختن اسرائیل به‌عنوان کشور ملت یهود و همچنین بررسی اوضاع امنیتی دانسته بود. نتانیاهو همچنین یکشنبه شب اعلام کرد که هرگز به آمریکا درباره تمدید توقف شهرک‌سازی‌ها بعد از پایان دوره توقف کنونی‌اش در 26 سپتامبر(‌4‌مهر) قولی نداده‌است.

در پی فشارهای بین‌المللی و حتی آمریکا برای توقف موقت شهرک‌سازی‌های رژیم صهیونیستی در خاک فلسطین، این رژیم اعلام کرد که روند شهرک‌سازی‌ها را تا 26 سپتامبر متوقف می‌کند. این در حالی است که احزاب و گروه‌های تندرویی که شریک دولت ائتلافی تل‌آویو هستند برای تمدید نکردن این زمان و ازسرگیری شهرک‌سازی‌ها لحظه‌شماری می‌کنند. به همین دلیل عمل به شرط تعیین شده توسط محمود عباس برای ادامه مذاکرات مستقیم به معنای فروپاشی دولت ائتلافی رژیم صهیونیستی است.

شبکه خبری الجزیره دیروز در گزارشی اعلام کرد، محمود عباس در آستانه مذاکرات مستقیم در شرایط بسیار دشواری قرار دارد. این شبکه به نقل از منابع خبری خود خبر داد که رئیس تشکیلات خودگردان برای شرکت در این مذاکرات از سوی کشورهای عرب و آمریکا تحت فشار سنگین قرار داشت.

دولت خودگردان فلسطین در رام‌الله برای فعالیت خود منبع درآمدی غیراز کمک‌های عربی و غربی ندارد. این کشورها هم همواره در سال‌های گذشته تا به امروز، از این کمک‌های مالی به‌عنوان ابزاری برای مجبور کردن طرف فلسطینی به انجام مذاکره تحت هر شرایطی استفاده کرده‌اند و این بار هم با نپرداختن کمک مالی به دولت خودگردان این دولت را با تهدید فروپاشی روبه‌رو کرده‌اند. کشورهای عرب تا‌کنون از تعهد 550 میلیون دلاری خود تنها 115 میلیون دلار به دولت خودگردان پرداخته‌اند.

دولت باراک اوباما هم ماه گذشته در نامه‌ای به رهبری تشکیلات خودگردان تهدید کرده‌بود درصورت نرفتن او به واشنگتن و شرکت نکردن در مذاکرات مستقیم، دیگر تشکیلات خودگردان را به رسمیت نمی‌شناسد. خبرنگار الجزیره به نقل از یک مقام تشکیلات خودگردان که نخواسته نامش فاش شود، نوشت: ما نگران نتیجه مذاکرات نیستیم چون چیزی وجود ندارد که ابومازن بپذیرد یا نپذیرد اما صرف شرکت در مذاکرات تلاش برای منزوی کردن اسرائیل را مخدوش می‌کند.

بیش از 700 نفر از شخصیت‌های برجسته فلسطینی در کرانه باختری از جمله رهبران همه گروه‌ها و جناح‌های تشکیلات خودگردان با امضای نامه‌ای با این مذاکرات مخالفت کردند. این شخصیت‌ها قرار است فردا چهارشنبه تظاهراتی در رام‌الله برگزار کنند.

کد خبر 115121

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز